Tuesday, October 18, 2005

Touchy, touchy

Created big discussion today when questioning a friends opinion about a "very" black person, was he even more bothering for the color or was he bothering overall.
And discovered it was a very, very, touchy subject. How could I possibly imagine she or anyone else in that network would have racist thoughts?
The answer is quite simple. I´m the only non-white in that company. Of course I question stuff that seem strange to me and that I want to get a grip of.
Anyhow, really expercienced how touchy the subject can be, the whole thing became very interesting. People really get insulted when you question them on these matters, it´s like you´ve told them to do unspeakable things to their mother.

The scariest thing of all in these kind of discussions are that ones own prejudices and biased opinions suddenly show up knocking on the door. I have to admit I have some problems with my opinions of everything that´s not urban. Rural environments kind of give me the creeps, no matter how beautiful they might be. I have been working on it though, and now I don´t automatically think I´m visiting inbred capitals of the world as soon as I leave the 08-area. And I really, really try to not assume. Because that, as Mr Goldberg said, makes an ass of you and me.

5 Comments:

Blogger nb said...

Oh jag hade en är-du-rasist-diskussion m en sprayare som sa ngt opassande. Det var han ju iiiinte men det var samma man som en timme senare blev arg & kallade mig feg för att jag inte ville ringa honom. Ehhh. Gut-feeling brukar vara rätt även om gissade symptom kan vara fel...

10:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ujuj... är det något jag har lärt mig på min utbildning så är det att jag har fördomar. Till och med fördomar baserade på etnicitet... det är klart det är känsligt, vem fan vill vara rasist?
En grej hände när vi var i NY... vi satt på tunnelbanan och skulle åka till flygplatsen. Jag var den enda vita människa där, och två tjejer stod och snackade skit om mig och K... men mest om mig. En kille frågade A om han var min pojkvän och varför han hängde med vita brudar som jag. Jag tog oerhört illa upp och när jag pratade med A, B och K efteråt så är deras svar: Ja, då vet du hur det känns! Men vad fan... varför MÅSTE jag veta hur det känns? Har jag utsatt dem eller någon annan för något liknande? På vilket sätt skulle det vara nyttigt för just MIG att uppleva en sån sak?
*suckar* Det kändes precis som om de kallade mig för rasist, för mig är det samma sak som att bli kallad för pedofil eller djurplågare eller efterbliven.
Jag vet inte hur många gånger jag blivit anklagad (av människor som inte känner mig) för att vara rasist bara för att man säger sin mening om någon som inte råkar se svensk ut... herre Gud, vem är det som är fokuserade på hudfärg, jag eller dem?

4:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bra fråga, fast det är ju klart att man undrar om det beror på personen eller hudfärgen?

Många tycks leva i föreställningen att de inte är rasister så länge de inte "ser ut som rasister". Eeeeh? Det är samma personer som glatt kan slänga ur sig att "jag ogillar ju invandrare men du är helt ok" - eeeeh?? - och smårasistiska kommentarer hit och dit. Så det är klart att man, i detta fall jag, undrar och frågar eftersom jag gärna vill veta vad som är problemet.

6:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Darling... jag fattar, tro mig! Jag får höra sånt ofta... eller bara en sån sak som: varför har du inte berättat att din son inte är svensk? Va? Eh? Du menar, varför har jag inte berättat att min son inte är blond och blåögd? Därför att det är ingen issue för mig... Därför att jag inte tänker på min son, min syster, mina vänner eller någon annan som jag känner i termer av hudfärg helt enkelt.
Självklart ska man ifrågasätta! Men som sagt, jag förstår att det är känsligt... det är det för mig i alla fall. Jag HATAR när folk säger jag är inte rasist, men....
Jag vill att folk ska förutsätta att jag inte är rasist när jag uttalar mig om en annan människa! Som sagt, jag har fördomar... MASSOR av fördomar, men skillnaden mellan mig och en rasist är att jag är medveten om mina fördomar.
Jag är bara sååå jävla trött att behöva försvara mig och mina åsikter för att jag "ser svensk ut". Varför jag bryr mig? Jo, för att jag tycker att rasist är det värsta skällsord man kan tänka sig... hellre bli kallad fitta eller hora än rasist!
Hehe... ujuj... det ÄR verkligen känsligt märker jag.... jag får ta upp det i egenterapin, helt klart! ;)

7:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Meh!!! Vilken jävla fråga om kiddet! Men det är ju det jag säger - folk är så jävla dumma i huvudet, så jävla självgoda och med uppfattningen att de är såå civiliserade och upplysta, samtidigt som de kan kläcka ur sig massa idioti.

Yes, superkänsligt, men jag tycker att man måste faan kunna prata om det, våga fråga, ifrågasätta och svara utan att det blir värsta grejjen av det hela.

9:38 AM  

Post a Comment

<< Home